چگونه بین برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگی ایجاد کنیم؟
اگر به برنامهی آزمونها و پروژههای مختلف در برنامهریزی دقت کنید، درمییابید که اهداف برنامهی آزمونها برای تقویت درسهای مدرسه و امتحانات تنظیم شده است. برای آمادگی در امتحانات میانترم یا پایان هر نیمسال یا آزمونهای مبحثی، تعداد دورههایی در نظر گرفته شده است که بیانگر صحت این موضوع است. پس برنامهی آزمونها جدای از برنامهی مدرسه و اهداف آن نیست. برای هماهنگی بین برنامهی مدرسه و آزمونها به نکات زیر توجه کنید:
1. از عصر روز جمعه تا عصر روز سهشنبه، با توجه به برنامهی مدرسه، درس روز بعد را طبق برنامهی هفتگی از درسی که به آن علاقه دارید شروع کنید و بعد درسهای سنگینتر را در برنامه قرار دهید و مطالعه کنید.
2. دستکم به تعداد ساعاتی که برای هر درس در مدرسه تعریف شده است، مطالعهی تشریحی داشته باشید و حداقل یکدوم این ساعت را به تمرین تست و نکتهبرداری اختصاص دهید.
3. از عصر چهارشنبه تا ظهر جمعه، برای درسهای سالهای پایه که در طول هفته بهصورت تشریحی خواندهاید، تمرین تست کنید.
4. نوشتن نکات برجسته هنگام مطالعهی تشریحی، تمرین تست و بررسی و تحلیل آزمون، هم برای پرسشهای مدرسه و هم برای تستها کارایی دارد.
5. دانشآموزان دوازدهم در طول هفته پس از مطالعهی هر درس بهخصوص اختصاصیها، تست آن مباحث را نیز کار کنند و در وقت اضافی پایان هر روز، یک درس اختصاصی پایه را تستی و تشریحی بخوانند.
6. در هفتهی اول بعد از آزمون، بیشتر تشریحی بخوانید و آزمون قبلی را تحلیل و بررسی کنید. در هفتهی دوم یعنی هفتهی منتهی به آزمون بعدی، تست تمرین کنید و نکتهبرداری کنید.
7. هنگام مطالعهی درسهای عمومی، برای مباحثی که تشریحی خواندهاید، همان روز تست کار نکنید. در جلسهی بعد قبل از شروع مطالعهی تشریحی، ابتدا تستهای مباحث قبل را کار کنید و بعد مطلب جدید را بخوانید. یا قبل از مطالعهی تشریحی درسهای عمومی دوازدهم، تستهای درسهای عمومی درسهای پایه را کار کنید و قبل از مطالعهی تشریحی درسهای عمومی پایه، تستهای درسهای عمومی دوازدهم را در برنامهتان بگذارید.
8. ساعتهای مطالعه برای هر درس را متناسب با نیاز همان پایهی تحصیلی بنویسید و بقیهی وقتهای اضافی را به نکتهبرداری و مطالعهی تشریحی و تستی درسهای سالهای پایه اختصاص دهید.
منبع:کانون