جدول شگفت انگیز کلاس اول , روش حل جدول شگفت انگیز
راهنمای حل جدول شگفت انگیز
با توجه به ضرورت کسب توانایی مهارت حل مسئله توسط دانش آموزان راههای مختلفی برای دستیابی به این هدف به کار رفته است.جدول(مربع)شگفت انگیز3 ×3 تا 9×9 برای اولین بار در مدارس ژاپن اجرا گردید ، با موفقیت در این کشور، به آموزش و پرورش کشور ما نیز راه یافته است.
1-جدول 3×3 با استفاده از رنگها:
در ابتدای آغاز آموزش سودوکو از رنگها به جای اعداد استفاده شده است.
برای شروع باید مطمئن شد که دانشآموز رنگها را می شناسد و هر یک را به خوبی تشخیص میدهد. معلم لازم است دانشآموز را با مفهوم سطر و ستون آشنا سازد،هر چند لزومی به استفاده از این اصطلاح نیست و می توان به جای آن از چپ به راست ،بالا و پایین و یا هر اصطلاح دیگری به تشخیص معلم ، استفاده کرد.
در این نوع، در هر سطر و ستون هر کدام از رنگها یک بار باید استفاده شود
2- جدول 3×3 با استفاده از رنگها و اشکال هندسی:
دانشآموز باید علاوه بر توجه به رنگ ،نوع شکل را هم مورد توجه قرار داده و توانایی رسم آن را داشته باشد. در این جا استفاده ار ابزار، مانند شابلون یا خط کش ایرادی نخواهد داشت.
در این جا دیگر تنها اشاره به سطر وستون کافی نخواهد بود و باید توجه دانشآموز را به این نکته جلب کرد که هر مربع از مربع های کوچکتری تشکیل شده است.
- جدول 4×4 با استفاده ازاعداد 1تا 4:
در این مرحله نیز باید از فراگرفتن نماد اعداد توسط دانشآموز اطمینان حاصل کرد و باز توجه دانشآموز را به سطر وستون به همراه مربع کوچکتر 2×2 جلب کرد.
گفتنی است از این به بعد دانشآموز باید یاد بگیرد که کار را از سطر،ستون ویا مربعهای کوچکتری که یک یا کمترین جای خالی را داشته باشد شروع کند
6- جدول 6×6 با استفاده ازاعداد 1 تا 6:
در این نوع نیز هر مربع از مستطیلهای کوچکتر 2×3 که مانند نمونههای قبلی ،هر کدام به وسیله خطوطی پرنگ گردیده، تشکیل شده است .
7- جدول 9×9 با استفاده ازاعداد 1تا 9:
در نهایت باید دانشآموز بتواند جدول شگفتانگیز را با استفاده ار اعداد یک رقمی کامل کند.
در این جا علاوه بر بررسی ردیف و ستونها ، بررسی 9 مربع 9 تایی توسط دانشآموز لازم است.
نکات مورد توجه در آموزش جدول شگفتانگیز در پایه اول:
1-دانشآموزان تصویری بهتر از دانشآموزان کلامی و دستورز این جدولها را حل خواهند کرد.
۲- حدس و گمان نقشی مهمی را در حل کردن مربع های شگفتانگیز دارد. بنابراین اگر دانشآموزی با چند بار پاک کردن (مخصوصا در مراحل پایانی که اعداد جای رنگها و اشکال هندسی را میگیرند) جدول را کامل کردند،کاملا منطقی بوده و حتی تمرین مناسبی برای حدس و گمان به عنوان یکی از راهبردهای حل مسئله است. باید اجازه داد دانشآموز با تکرار وتمرین در این فعالیت و به صورت تدریجی به سطح مورد انتظار در این مهارت دست یابد.
۳-برای ایجاد انگیزه ی بیش تر و جالب تر شدن می توان از تصاویر حیوانات ، میوه ها ،گل ها و همچنین کلمه ها در طراحی جدول استفاده نمود .
راهنمای حل جدول سودوکو
جدول سودوکو يه جدول ژاپنيه که بهش جدول اعداد متقاطع هم گفته ميشه. اين جدول يه جدول مربعي شکله که از 9 سطر و 9 ستون تشکيل شده. از طرفي به 9 تا مربع مساوي هم تقسيم شده بطوريکه اون مربع هاي 3 در 3 داخلي تو دل مربع اصلي قرار دارن که بهشون بلوک گفته ميشه
قانون هاي اين بازي شامل 4 شرط اصلي و ساده س :
همه سطر و ستون ها شامل اعداد بين 1 تا 9 باشه.
تو هيچ سطري عدد تکراري نباشه.
تو هيچ ستوني عدد تکراري نباشه.
تو هيچ بلوکي عدد تکراري نباشه ...
البته بعضي ها اعتقاد دارن براي جلوگيري از جواب هاي متعدد بهتره قانون پنجم رو هم به اين قانون ها اضافه کنيم که اونم تکراري نبودن تو قطرهاي مربعه که من بهش اعتقادي ندارم و اينجا هم اون قانون پياده سازي نشده ...
و اما روش حل ...
براي حل اين جدول روش هاي مختلفي گفته شده ولي من معتقدم هر کسي بايد خودش به يه روش و اصولي دست پيدا کنه.
لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.